ایمن سازی نما ساختمان

احتمالا خیلی از ساختمان ها را دیده‌اید که قسمتی از نمای سنگی آن ریخته و همین امر موجب نگرانی شما شده است. ریزش سنگ نمای ساختمان باعث خسارت‌های مالی و حتی جانی می شود و از این رو ایمن سازی نما و پیچ و رولپلاک کردن آن به منظور جلوگیری از حوادث جبران ناپذیر، امری ضروری به حساب می‌آید. در ادامه این مقاله با گروه کار در ارتفاع اورست همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد اهمیت پیچ و رولپلاک نما با طناب و نحوه انجام این کار کسب کنید.

پیچ و رولپلاک نما چیست؟

همانطور که در بالا گفته شد، در ساختمان‌های با نمای سنگی بنابر دلایل مختلفی همچون زلزله امکان ریزش سنگ‌ها وجود دارد. این امر موجب نگرانی رهگذران و سکنه ساختمان می‌شود، چرا که امکان به وجود آمدن حوادث ناگوار و جبران ناپذیر بسیار زیاد است. از این رو ضروری است در هنگام ساخت نما یا مشاهده خالی شدن قسمتی از آن حتما از راه کارهای ایمن سازی نما همچون پیچ و رولپلاک نما، استفاده کرد.

علت ریزش سنگ نما چیست؟

مهمترین عواملی که در ریزش سنگ نما تاثیر دارند عبارتند از:

یکی از مهم ترین علل ریزش سنگ نما، گرمای زیاد است. گرمای هوا باعث تبخیر شدن آب مواد و مصالح مورد استفاده می‌شود. از جمله علل دیگر می‌توان به بارش شدید باران و سستی سیمان پشت سنگ، سرمای هوا و کاهش چسبندگی ملات، نشست ساختمان، زلزله، طوفان و عمر بنا و محل قرار گیری آن اشاره کرد.

\"\"

سوالات مربوط به پیج و رولپلاک کردن نما

در ادامه به تمامی سوالات مرتبط با این راه کار ایمن سازی نما همچون نشانه های احتمال افتادن سنگ، تحمل بار پیچ، انتخاب پیچ و … به صورت کامل پاسخ داده شده است.
از چه نوع پیچی برای مقاوم سازی استفاده می شود؟
برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که، به منظور مقاوم بودن پیچ در برابر تمامی شرایط آب و هوایی از جمله باران و رطوبت و طول عمر بیشتر لازم است از پیچ گالوانیزه با آبکاری ضد زنگ زد و شکسته شدن، استفاده کرد تا آسیبی به آن ها وارد نشود.

تحمل بار پیچ

حتما می پرسید، چطور پیچ ها می‌توانند بار سنگ نماهای بزرگ را تحمل کنند؟ پاسخ این سوال تا حدودی در سوال قبل جواب داده شده، با توجه به پیچی که برای پیچ و رولپلاک نما استفاده می‌شود، میزان تحمل آن جهت جلوگیری از سقوط سنگ نیز متفاوت است. به دلیل در نظر گرفتن محکم ترین پیچ برای نمای خارجی، قطعا می توان گفت که سنگ از نما جدا نخواهد شد.

\"\"

آیا پیچ ها بعد از پیچ و رول پلاک نما دیده می شوند؟

خیلی از معماران و مهندسین ساخت، تمایل به دیده نشدن پیچ و رول پلاک در نمای ساختمان دارند، باید گفت که این کار با توجه به جنس سنگ و ضخامت آن انجام می‌شود. در برخی از موارد امکان انجام این کار وجود ندارد.
در سنگ‌هایی که می توان این کار را انجام داد، پس از اتمام کار پیچ و رولپلاک نما باید تمامی محل‌های پیچ شده را با بتونه همرنگ نما پر کرد تا هم زیبایی نما حفظ شود و هم محافظت بیشتری از پیچ ها و طول عمر آنها شود.

آیا بعد از پیچ و رولپلاک سنگ نما، نما کثیف می شود؟

مطمئنا پس از انجام عملیات پیچ و رولپلاک نما، به دلیل خاکی که از سوراخ کردن سنگ‌ها خارج می‌شود، نما کثیف می‌شود. از این رو بهتر است پس از اتمام کار نما شسته شود.

\"\"

تثبیت سنگ نما

ایمن سازی نما با استفاده از پیچ و رولپلاک به شما اطمینان می‌دهد که علاوه بر سنگ‌ها، قاب‌های اطراف پنجره‌ها و ستون‌ها هم نیز حرکت نکرده و ثابت در سر جای خود بمانند. از این رو تثبیت سنگ نما با استفاده از پیچ و رولپلاک علاوه بر حفظ ایمنی لازم، باعث زیبا ماندن آن نیز می‌شود.

آیا امکان نصب سنگ های ریخته شده وجود دارد؟

در صورتیکه سنگ از نما جدا شده باشد البته به جز نماهای رومی، می توان سنگ را متناسب با رنگ، اندازه و ابعاد قسمت جدا شده، تهیه کرد و سپس در جای خود قرار داد. در نماهای رومی باید با ظرافت بیشتر و ضربه های کم فشارتری کار کرد.

زمان مناسب برای اجرای پیچ و رول پلاک نما

از جمله عواملی که باعث ریزش سنگ نما می‌شوند، می توان به باران، طوفان، سرما و گرمای هوا، زلزله و … اشاره کرد. از این رو بهتر است قبل از کاهش یا افزایش زیاد دما این کار را انجام دهید. هر چند که توصیه می‌شود، ایمن سازی نما را از همان ابتدا جدی بگیرید.

\"\"

مقاوم سازی سنگ نما با داربست یا بدون داربست

برخی تصور می کنند که ایمن سازی نما به صورت راپل خطرناک بوده و از ایمنی کافی برخوردار نیست، از این رو تنها با داربست به عملیات مقاوم سازی ساختمان می‌پردازند. در جواب این افراد باید گفت که در روش بدون داربست، تمامی جوانب احتیاط برای این کار در نظر گرفته شده، در صورتیکه در روش داربست، معمولا افراد از ایمنی کافی برخوردار نمی‌باشند و بدون شرایط ایمنی شروع به کار می‌کنند.
علاوه بر امنیت، سرعت کار و تسلط فرد بر انجام کار در روش بدون داربست نیز بیشتر از روش داربست است و هزینه نهایی انجام کار به صورت بدون داربست نیز در مقایسه با روش داربست کمتر است.

کارهایی که در هنگام پیچ و رول پلاک نما می توان انجام داد

در هنگام انجام پیچ و رولپلاک نما، ریپل کاران می‌توانند کارهایی از قبیل نصب دریچه هود، پر کردن ترک های سیمانی، رنگ آمیزی، شتشو نما، نصب تابلو، تعویض یا نصب چراغ‌های نما و … را انجام دهند.

نشانه های احتمال افتادن سنگ

برای تشخیص احتمال افتادن سنگ نما کافی است با یک وسیله فلزی به آرامی ضربه‌ای به سنگ‌ها بزنید، در صورتیکه صداهای تولید شده توسط سنگ‌ها متفاوت باشد (صدای بم بدهد)، سریعا باید از یک متخصص در این کار همچون گروه کار در ارتفاع اورست اصفهان کمک بگیرید.

شرکت گروه کار در ارتفاع اورست با سال‌ها تجربه در زمینه ایمن سازی نما، پیچ و روپلاک کردن نما، رنگ آمیزی نما، شتشوی آن و … آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می‌باشد