زنگ زدایی و پاشش ضد زنگ

زنگ زدایی دکل

به طور معمول فلزاتی که به صورت مداوم در معرض مواد دیگر همچون آب هستند با سرعت بیشتری دچار زنگ زدگی یا خوردگی می شوند. در این بین احتمال زنگ زدگی در فلزات بیشتر از دیگر فلزات است. زنگ زدگی دکل معمولا در سطح فلز نمایان می شود در ادامه با راه های زنگ زدایی و ضد زنگ فلزات بیشتر آشنا میشویم .

از انجایی که در صنایع مختلف فلزات یکی از مواد اصلی به کار گرفته شده است موضوع زنگ زدایی اهمیت ویژه ای می یابد. به طور معمول فلزات با در معرض آب و هوا قرار گرفتن و مواد شیمیایی دچار زنگ زدگی می شوند.
این زنگ زدگی تاثیر زیادی در کیفیت محصولات داشته و موجب کاهش طول عمر آن ها خواهد شد، به همین دلیل است که استفاده از زنگ زدایی دکل اهمیت ویژه ای می یابد.

با وجود استحکام بالای فلزات در برابر عوامل محیطی ، اگر فلز به صورت مداوم در معرض ماده ای چون آب قرار بگیرد ، طی مدتی دچار آسیب و خوردگی می شود. این آسیب و خوردگی در برخی فلزات بیشتر از بقیه می باشد و در بیشتر مواقع دچار زنگ زدگی می شوند. و به زنگ زدایی نیاز دارد.

عوامل آسیب زا به مانند : خوردگی و زنگ زدگی در اولین مرحله با تغییر در شکل سطح فلز نشان داده می شود. فلزات در صنعت اهمیت ویژه ای دارند چرا که در تولید بیشتر وسایل صنعتی مانند : لوله ها ، دکل ها ، مخازن ، و … از فلزات به طور گسترده ای استفاده می شود. این وسایل با قرار گرفتن در محیط در معرض خطراتی چون زنگ زدگی و پوسیدگی قرار می گیرند.

به علاوه در فضای صنعتی ، تماس داخلی متعدد فلزات به مواد شیمیایی سبب خوردگی فلز می شود. همچنین قرار گرفتن سطح خارجی فلز در برابر آب و هوا سطح خارجی این ماده را دچار خوردگی می کند. در حالت کلی می توان بیان کرد که خوردگی و زنگ زدایی بر روی دیواره ی خارجی فلز و وسایل صنعتی باعث کاهش طول عمر این وسایل شده و وجود زنگ زدگی و پوسیدگی دیواره ی داخلی سبب پایین آمدن کیفیت محصول خواهد شد. به همین سبب زنگ زدایی در صنعت اهمیت ویژه ای پیدا کرده است و دکل ها نیز دور از این قضیه نیستند و زنگ زدایی دکل ها امروزه بسیار در صنعت رایج است.

در جوامع مدرن امروزی ، وجود دکل ها اهمیت ویژه ای دارد ؛ چراکه زندگی و برقراری ارتباط را بسیار نسبت به گذشته آسان تر کرده ، به همین دلیل حفظ و نگهداری از آن ها نیز اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

حفاظت و مراقبت از دکل ها به شکل های گوناگونی می تواند باشد که یکی از انواع آن ها زنگ زدایی دکل و رنگ آمیزی آن است به خاطر پیشگیری از پوسیدگی و آسیب به فلز دکل و به علاوه افزایش طول عمر دکل ها قسمتی از آن را که عمر زیادی دارد رنگ آمیزی می کنند.

زنگ زدن از شایع ترین آسیب های موجود در دکل ها می باشد ، اکسیداسیون آهن به طور معمول از راه واکنش با اکسیژن شکل می‌گیرد.

دکل ها در دو نوع دکل مخابراتی و دکل برق یافت می شوند. دکل های مخابراتی نیز چندین نوع دارد ؛ دکل های خود ایستا ، دکل های مهاری و دکل های بازتابی از انواع دکل ها می باشند.

\"\"

چرا دکل مخابراتی را زنگ زدایی می کنیم ؟

به منظور زنگ زدایی دکل و زیبا سازی آن دکل های مخابراتی را رنگ آمیزی می کنند. رنگ کردن دکل علاوه بر زیبایی آن در بالا بردن مقاومت سازه فلزی نیز تاثیر بسزایی دارد. دکل های مخابراتی حتی با وجود گالوانیزه بودن دکل رنگ آمیزی می شوند ، که این کار هم باعث بالارفتن زیبایی دکل و هم سبب مقاومت در برابر شرایط نا مناسب آب و هوایی می شود.

زنگ زدایی مخزن آب هوایی

مخزن های فلزی نگهدارنده آب به دلیل اهمیتی که دارند باید به طور مداوم مورد بررسی و تعمیر قرار گیرند. یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد زنگ زدگی مخزن آب هوایی است که در کیفیت آب نگهداری شده تاثیر به سزایی دارد، علاوه بر این زنگ زدایی این مخازن بایستی توسط متخصصین فنی انجام شود . به همین دلیل زنگ زدگی مخزن آب هوایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

\"\"

ضد زنگ سوله های صنعتی

در هنگام ساخت سوله عوامل بسیاری در کیفیت و کارآیی آن تاثیر دارند که از جمله آن ها می توان به کیفیت جوشکاری ، تجهیزات استفاده شده، زنگ دایی سوله و رنگ آمیزی صحیح و مناسب اشاره کرد. علاوه بر این پس از ساخت نیز بایستی نگهداری های مستمر از آن به عمل آید که یکی از آن ها زنگ زدایی در بازه های زمانی مناسب است به طوری که موجب افزایش طول عمر سوله شود.

لوله های آب نیازمند شدید اجرای ضد زنگ

هر تجهیزاتی که از فلز ساخته شده بود بی شک با پدیده ی زنگ زدگی ارتباط دارد . لوله های آب یکی از تجهیزاتی هستند که به دلیل وجود آب بیش از همه در معرض زنگ زدگی قرار می گیرند . این زنگ زدگی موجب افزایش آهن موجود در آب می شود که مضر است ، علاوه بر این وجود آهن باعث آسیب دیدگی سایر محصولاتی می شود که از آب استفاده می کنند. به همین دلیل است که انجام عملیات های زنگ زدایی لوله های آب اهمیت به سزایی دارد و بایستی به سرعت مورد توجه قرار گیرد.
شرکت فنی و مهندسی کار در ارتفاع اورست به منظور جلوگیری از زنگ زدگی دوباره تجهیزات و سازه ها پس از انجام فعالیت های زنگ زدایی با رنگ کاری و بهره گیری از نانو عایق باعث افزایش طول عمر آن ها می شود.

\"\"

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *